الأحد، 7 يوليو 2013

7- قصص من وحي فانوس رمضان

قصة ( 1 )
فانوس رمضان مرتبط بالنسبة لي بحاجات كتير حلوة .. لكن صعب يجيلي لان بقى عندي 30 سنة
وإذا طلبته من اهلي محدش هيعبرني بحجة " انتي كبرتي عالحاجات دي "
ولو سرحت بخيالي انه اجيبه لنفسي هتصدم بالواقع ان آخر 150 جنيه في المرتب فرقعتهم في الشوبنج مع البنات من يومين
وكان معايا 20 جنيه .. يجيبولي فانوس صيني سبونج بوب او توك توك في منتهى الجمال !!
لكني مش مقتنعة ان دي فوانيس أصلا !! دي لعب اطفال عاملة نفسها فوانيس :))
المهم , نزلت المكتبة جبت شوية Materials بسيطة عشان قررت ان فانوسي هصنعه لنفسي .. :D
قلبت في النت شوية ولاقيت افكار حلوة .. وبدأت الون الكارتون الي جبته ورسمت عليه نقوش وظبطّها بالجليتر ودبستها في بعض ولصقتها بالأمير .. عملت حوالي 6 فوانيس صغيرة وحطيتهم قدامي كدا ابص عليهم وكنت مبسوووطة اوي ♥♥
وجه أول يوم في رمضان الحبيب الي بنتجمع فيه كلنا وكان كل أطفال عيلة ماما عندنا وهما 6 اطفال وانا معايا 6 فوانيس .. وهما فوانيسهم أعجز عن وصف روعتها .. من سبونج بوب لتوك توك لكرومبو لحاجات كدا مش شبه الفوانيس اساسا ولو كان الفاطميين الي دخلولنا العادة دي شافوها مكانوش يقولوا ان دي فوانيس -.-
المهم اديت لكل واحد فانوس وكانوا مبسوطين بيهم نفس انبساطي لما صنعتهم بعدين اتصورنا انا وهما وفوانيسنا صورة جماعية حلوة اوي ورفعناها على فيسبوك .. :)
جايز غيرك ميفهموش او ميستوعبوش ايه الي يفرحك , لكن انتا عارف كويس بتفرح وتبسط ازاي .. 
اعمل الي نفسك فيه وحقق لنفسك فرحتك في حدود امكانياتك .. دووس وميهمكش :))))
تمت .

قصة ( 2 )
كانت ارخم حاجة ممكن تحصلي من يوم ما اتجوزنا اننا نتخانق مع بعض او يعدي علينا يوم واحنا متخاصمين !!
وفي خناقة امبارح انا كنت مُصرّة ان هو الي غلطان . واعترافا كنت حادة اوي معاه :(
صحيت الصبح .. لاقيته نزل ومش موجود .. غريبة ده النهاردة يوم أجازته ايه الي منزله بدري اوي كدا !
المهم دخلت المطبخ باتجاهي الي التلاجة .. لاقيت حاجة خلتني ازقطط من الفرحة :O 
فانوس جميل اوي وشكله والنقوش الي عليه توحي بالعظمة كدا وانك رحت لمصر القديمة !! ولاقيت رسالة متعلقة فيه :-
" إلى ملكة هذا المطبخ و ملكة بيتي و ملكة حياتي .. رمضان كريم و أنا آسف "
شلت الفانوس من مكانه .. سندت على التلاجه ومسكته جامد قوي وانا مبسووووطة و لاقيته داخل عليا وفي ايديه حاجات
كدا شكله كان في السوبر ماركت .. من غير أي كلمة .. 
قرب مني .. وحضننا انا والفانوس .. 
في أجمد مشهد رومانسي ممكن يصوروه في فيلم .. وكل ده في المطبخ :D
حاجات صغيرة اوي .. حاجات لو أدركها الرجالة نص المشاكل الزوجية هتتحل .. الستات عندهم رومانسية وطيبة اكتر بكتير مما يتصوروا .. بس هم يتصوروا :)))
تمت .

قصة ( 3 )
كنت بتمشى ساعة العصر .. شد نظري محل حاطط ترابيزة عالشارع وعارض عليها فوانيس من بتاعت الاطفال دي ..
والي شدني نوع من الفوانيس .. كان بعلم مصر .. الحتة الاولى حمرا وطابعين نسر اصفر في النص و الحتة الي تحت سودا
كان شكله جديد ومبتكر .. خطر في بالي فكرة .. طلبت من الراجل كل الكمية الي كانت عنده من الفوانيس دي .. كانوا حوالي 
12 فانوس دفعت فيهم كل ما أملك ( حوالي 160 جنيه )
رجعت لعربيتي .. والوجهة :- مـــيــــدان التـــحرير
الي الاعتصام مستمر فيه بقاله 3 ايام والعدد بيزيد والاهالي بتقبل عالميدان في الوقت الي احنا فيه ده .. الساعة 5 العصر كدا
وصلت الميدان ..واستقبلني هوا الحرية المنعش بيضرب في وشي :)
كان فيه اطفال كتير اوي مع عائلاتهم في الميدان .. اديت كل طفل قابلني فانوس .. 
يعني اديت 11 طفل 11 فانوس :)) وفضل معايا فانوس واحد .. 
وكانت إرادة ربنا ان ملاقيش ولا طفل واحد ياخد الفانوس الآخراني .. قعدت ألف .. خلاص الميدان خلصت أطفاله يعني ! / O \
لحد ما لاقيتها .. بنت بتهتف , واقفة لوحدها .. ملامحها وشعرها المربوط لورا .. السكارف الجينز التيشيرت .. قبضتها الي بتحركها وهي بتهتف .. شكلها بيوحي بمنتهى الجدية و التاثر .. جندي في مهمة خطيرة جدا في سبيل الوطن .
قربت منها .. ومديتلها ايدي بآخر فانوس ,  استغربت اوي وممدتش ايدها تاخده وكأنها افتكرت اني حد جاي بعاكس او بستظرف مثلا.. لكني قلتلها :-
" دي اول مرة اعمل كدا مع حد معرفوش .. الفانوس ده عشانك .. كل سنة وانتي طيبة وربنا معاكي :) "
سيبك انتا .. الكلام من القلب للقلب بيوصل على طول .. لقيتها ابتسمت وخدت الفانوس مني وطلبت مني اصورها بيه ..
وصورتها بالكاميرا الي ادتهالي .. لكن قبلها صورتها بعينيا وبقلبي
(( ده موقف حصل من 4 شهور تقريبا .. افتكرته دلوقتي وانا بلبسها الدبلة في حفلة خطوبتنا ))
تمت .

هناك تعليق واحد: