السبت، 13 يوليو 2013

13- جوابات .. الجزء الأول

  - 1 -
الزمان : 1/9/2009
المكان : سنتر استاذ محمد هشام - كيمياء ثانوية عامة

" دي ثانوية عامة يا منة .. السنة الي مصيرك هيتحدد فيها .. صيدلة صيدلة ولن ارضى بديلا عن الصيدلة "
دي كانت الجملة الي بتزن في دماغي من ساعة ما بدأت السنة دي .. بنية انها سنة للعلم فقط ولإنها السنة الي عايزة أتوج فيها مجهود سنين في التعليم المصري .. ولكن إرادة ربنا ان يكون فيه عقبة .. عقبة تقيلة وبلاء تقيل على أي بنت انها تستحمله او تقاومه .. حاجة كدا ممكن تؤدي لتشويش دماغك بشكل رهيب وغير مفهوم فتعطل المراكب السايرة وتهرب الأفكار و الطموحات .. وتهرب مني صيدلة .. !!
 أحمد حسين .. معرفة سطحية جدا من أولى ثانوي .. كان بياخد عند مستر محمد هشام لكن محصلتش اننا نكون في مجموعة واحدة وعل لقائي الوحيد بيه قبل السنة دي كان في مسابقة أوائل الطلبة بين مدرستي ومدرسته .. وكنا واقفين فيها قصاد بعض السنة الي فاتت .. والسنة دي .. كنا في مجموعة واحدة .. وفي نفس المكان لمدة ساعة كل اتنين و أربعاء       
جواب .. في التاني في التالت .. ايه الهبل ده بقى .. مش شاكة في حد ومش عارفة ده حد مستلطف نفسه ولا ايه .. وفي يوم رجعت البيت لاقيت الشنطة فيها وردة .. وانا بضعف قدام الورد :/
انا كنت بخاف من الحاجات دي .. مسكت الجوابات كلها وقطعتها .. أما الوردة فجففتها في الكراسة بتاعتي .. 
شلت الموضوع من دماغي وفكني بقى .. بعد درس يوم الاربع كنت بلم حاجتي ومروحة مع مريم .. السنتر فيه حوالي 20 وكله واقف بيتكلم مع بعضه عادي .. قرب علينا .. أحمد حسين .. هو دحيح وليه في جو الشعر والخطابة .. ميبانش عليه يعني انه واحد من الدحيحة المملين بتوع ثانوية عامة ..ولا نظام الشنب الخفيف ونضارة كعب كباية وتشيرز صيف شتا .. كان شكله كول يعني وخدوم وحبوب .. والمعروف عنه انه كان ولد مؤدب ..
- منة .. مريم .. ازيكوا ؟
وفي صوت واحد : الحمد لله .. ؟؟
- المستر اداكوا مذكرة المعادلات ولا لسه ؟
- لسه ..
- طب اتفضلوا .. اتفضلي يا مريم .. اتفضلي يا منة
- امممم .. طيب ليه تعبت نفسك هو قال انه هيديهالنا الحصة الجاية ..
اضطرب شوية كدا وقال :- لا ماهو .. اداني واحدة وقالي صورها واديها لزمايلك .. اييه .. يلا سلام بقى عندي درس عربي ..
ومشى ..مكنتش فاهمة ايه الحوار بالظبط يعني .. لكن مجاش في بالي اي فكرة من أي نوع وقلت عادي يعني .. حطيت المذكرة في الشنطة .. وإلى بيتنا ..
لما روحت البيت فتحت المذكرة وقلبت فيها .. نطلي من حيث لا ادري ولا احتسب جواب .. مش معقولة !! احمد حسين هو الي بيبعت الحاجات دي ؟ 
" إلى منة .. ربما تكون كلماتي التي أكتبها الآن وكلماتي التي كتبتها سابقا كفيلة بأن تتهاوى من نظرك صورة الشاب المحترم الدحيح التي يرسمها لي الناس .. ولكن لمشاعري عليّ حق .. أحبك و حسبي الـ4 حروف الآن .. "
بتحبني ؟ تحب ايه يا عم بس خلينا في الي احنا فيه والنبي .. الجواب ده غير .. لاني عارفة مين الي كاتبه .. يا رب 
وأخدت قراري بالتجاهل التام و غيرت المجموعة عشان ميبقاش فيه أي احتكاك من اي نوع خالص .. خدت معاد بعد معاد مجموعتي القديمة بـ 3 ساعات .. خلصت انا ومريم وطلعنا برا السنتر ..
لاقيته واقف كأنه مستنينا .. ويا ريته ما استنى ...

هناك 3 تعليقات: