الأربعاء، 3 يوليو 2013

3- قصتي مع امتحان العربي

- نقصتي في ايه يا ندى الترم ده ؟
- نقصت درجة ونص في العربي يا مستر 
- كتيييييير
كان هذا حواري المقتضب مع مدرس الرياضيات في مفتتح الترم التاني .. معروف لدى أسرتي الحبيبة ان مادة اللغة العربية هي اكتر مادة مبحبهاش ومش شاطرة .. وبعد الـ1.5 بتوع الترم الاول في الشهادة الاعدادية عايزين نعوضها بقى الترم ده يا دودو :)
حاضر هحاول .. وحاولت الحمد لله , وكان ترم غريب مثير للدهشة و الشجن في كيفية مروره ونتيجته كمان :))
قبل امتحان العربي بـ3 ايام .. بدأت اراجع المنهج ومسبتش حاجة الا وبصيت عليها لكن للأمانه خلال ال3 ايام دول كنت لسه بكلم في التليفون .. وشوفت حتة من اراب ايدل اكسترا وقعدت عالفيسبوك كمان !! xD
وفي ليلة الامتحان .. كان منظر غرفتي العام ومنظري انا كمان لا يسر أي شخص اطلاقا بعد ملحمة المراجعة لاكتر مادة صعبة بالنسبة لي .. خلصت الساعة 11 تقريبا بعد ما كنت راجعت كل الي انا عايزة اراجعه فعلا وكنت شغالة بمزاجي .. وبعد ما خلصت .. حصلتلي حالة اني مش حاسة اني رايحة امتحان بكرا .. !! قعدت اهزر مع اخواتي وآكل وكدا لحد الساعة 1 بالليل بعدين صليت ..
وهنا كانت المحطة الأهم .. دعيت وانا متيقنة في الاجابة .. دعيت وانا واثقة ان ان شاء الله ربنا هيوفقني .. وفيه ناس كدا دعتلهم بالاسم ان ربنا يوفقهم .. ونمت .. وانا في العربية مع ماما نازلة الامتحان لسه مش حاسة اني رايحة امتحن ! باردة لأقصى الحدود ايه ده .. دي مش انا !!!! ومحستش فعليا اني في امتحان الا لما استلمت الورقة .. خدت Fast look كدا وبدات احل على طول ..
والحقيقة كان امتحان حيوان وكله تكّات من الي انا مبعرفش فيها حاجة .. اختياري بين تعليل نتيجة تفصيل .. معاني معرفهاش .. يعععععععع دي كل الحاجات الي انا غبية فيها جيالي يا ربي :(
وربنا قعد يلهمني بالاجابات الي بكتبها لحد سؤال اختيار احترت ما بين تعليل ونتيجة .. لو كنت سمعت كلام دماغي الفلة كنت هحلها غلط .. انما شديت على راسي جوا اللجنة وقعدت افتكر شكل الكلام المكتوب في الكتاب لحد ما ربنا هداني انها نتيجة رغم اني مكنتش مقتنعة انها صح !! وخرجت من الامتحان مش عارفة انا حالة ايه .. حاسة اني مهببة الدنيا ومستاءة أيما استياء .. لكن الحمد لله انها طلعت نتيجة فعلا :D وعدى امتحان العربي بغبائه ..
والمعجزة الحقيقية كانت النتيجة .. وهي ان ربنا الحمد لله اداني 40/40 في الامتحان ده ! طلعلي الشهادة في العربي 78.5 / 80 يعني مفيش غير درجة ونص بتوع الترم الاول .. طبعا ده ميعنيش اي حد حوليا خالص لان كدا كدا طالع في الشهادة اني ناقصة درجة ونص في العربي .. لكن ده يعني كتير ليا انا .. ربنا وفقني توفيق كبيييييييير اوووي اوووي اووووي .. الدرجة دي انا عمري ا حلمت بيها في امتحان العربي حتى امتحانات الشهر !! xD
الحمد لله .. غرضي من التدوينة دي اني اقلكم في طريق مضمون للنجاح لكنه مش سهل : رقم واحد اعمل كل الي عليك فعلا ومتسيبش حاجة تقدر تعملها الا وتعملها واجتهد بالي تقدر عليه ... رقم اتنين ادعي ربنا بثقة وتيقن في الاجابة ومتفكرش في النتيجة , متقعدش تهري وتتكلم مع الناس عن مخاوفك وهواجسك .. جرب تسلم أمرك لربنا وتبث حزنك وخوفك ليه هو بس .. ثق فيه اوي انه مش هيضيعك لإنك اعتمدت عليه حق الاعتماد .. ♥

هناك تعليقان (2):

  1. طب حلو،أنا عمري ما قفلت العربي بسبب موضوع التعبير...آه والله،كل الناس بتقول عندي موهبة في الكتابة ماعدا المصحح أعمى :D
    مبروك النتيجة بقه :)
    وربنا يوفقك في اللي جاي رغم إني معترضة على أسلوب التعليم في مصر أصلاً اللي يخلينا حاسين بالذنب واحنا بنتفرج ع التلفزيون ..نظام فاشل .
    ومعاكِ حق لازم نحاول نصبر على خوفنا ونعالجه بطريقة سليمة بدل الكلام عنه فقط دون عمل :)

    بالتوفيق
    في انتظار الحوليات القادمة

    تحياتي :)

    ردحذف
  2. الاستاذة سارة بنفسها كتبالي تعليق ..مش معقووووووول ^_^
    خالص تحياتي و تمنياتي بمجموع عالي يبهرك ان شاء الله :D

    ردحذف