الجمعة، 19 يوليو 2013

19- عزيزي الشعب .. كفاية خناقات !

النهاردة كنا عازمين تيتا وجدو وخالو واسرته عالفطار عندنا وللاسف نسينا نفكرهم بالكلمة المعهودة والرسمية في كل عزومات مصر السنة دي وهي :-
" يا ريت بلاش كلام في السياسة "
وخلص الفطار الحمد لله .. وعالساعة 9 كدا بدا الكلام في السياسة قصدي الخناق في السياسة .. لمدة ساعة كاملة .. طبعا الجو الاسري الجميل والمتناغم كان سائد ومكنش فيه بغضاء ولاحاجة :D لكن النقاش كان صوته عالي اوي اوي وكله بيتكلم .. وبما اني من الصغيرين لما فتحت بؤي بابا سكتني -_- ماشي ما علينا ..
سر الخناق .. ان العيلة كووووولها مع السيسي ومع 30 يونيو .. وبابا الوحيد الي مع مرسي .. وبابا يتناقش مع بلد ما شاء الله ..
وانا كنت متخذة موقف المتفرج .. اخرته ايه الخناق بصوت عالي ؟! كل واحد مقتنع برأيه ومش ناوي اصلا يغيره وفاكر انه يقدر يقنع تاني ! والموضوع مش بس في البيوت .. ده في الاشغال وبين الموظفين وفي الشوارع وده اكيد صورة مصغرة للي بيحصل في المظاهرات الضخمة وفي التوك شوز والي انا بطلت اتابعها بصراحة ..
تتعدد المواقف والآراء .. ظاهرة ايجابية وكل يوم بتتطور وتتهذب وتتشذب وبتتخذ المسار الصح وده من مكتسبات الثورة على فكرة .. الخوف الوحيد على بلدنا وعلى مصيرها وعلى ان العسكر يعملوها ويركبوا تاني !
وافتكرت .. ايام حكم المجلس العسكري لما كنت بتنرفز اوي واتناقش بحدة عشان اثبت ان حكم العسكر باطل والمظاهرة الوحيدة الي نزلتها هتفت يسقط حكم العسكر .. دلوقتي في معظم الاحيان مبيتسمعليش صوت ولا رأي .. لان مكاني مش وصت معركة الصوت العالي دي ! وااعتقد ده احسن .. كانت خناقاتهم فايدتها ايه يعني ؟ :D
وختاما .. أذكر موقف لرجل احسبه من أنقى و اصفى و أروع و اجدع و أجمل رجال هذا الوطن .. د.عـمـرو خـالـد الي اعترض برضو على العك الي بيحصل ده وقرر يسيب السياسة ويسيب رئاسة الحزب الي أسسه ويتفرغ للعمل الدعوي و الاجتماعي ..
يا سلام يا دكتور .. ربنا يكتر من امثالك ^__^


هناك تعليقان (2):